PEDAGOG SZKOLNY

ADRIANA PIETRASIK

  • służy pomocą i radą
  • wskaże adres instytucji, która udzieli pomocy
  • wysłucha
  • skieruje do specjalisty, jeśli tego potrzebujesz

GODZINY PRACY

ROK SZKOLNY 2025/2026

poniedziałek 8.00-9.50, 12.40-13.45

wtorek 8.45-11.55, 12.40-14.35

środa 8.00 – 10.45

czwartek 8.55 – 10.45

piątek 8.15 – 9.50

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

szkolaada.png [584x728]

----------------------------------------------------------

ramkapomocowa2.jpg [1587x2245]

a1_nadopiekunczosc__czyli_co_rodzic_nieswiadomie_robi_sobie_samemu.jpg [7252x10169]

a2.jpg [7252x10169]

a1_jak_wyglada_nadopiekunczosc.jpg [7252x10169]

 

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA W GŁOWNIE

Trening Umiejętności Społecznych (TUS)

Adresaci programu: dzieci w wieku 7-10 lat

Cele:
       •    rozpoznawanie  i wyrażanie emocji
       •    zwiększenie kompetencji komunikacyjnych


Tematyka:

·       świadomość granic w relacjach z innymi

·       ćwiczenie zachowań asertywnych

·       przyjmowanie i udzielanie informacji zwrotnej

·       współpraca w grupie


Terminy,  czas trwania:

·       1 x w tygodniu

·       czwartki w godzinach  godz. 17:00-18:00 (pierwsze spotkanie 11 maja 2023 r.)

·       8-12 tygodni w zależności od potrzeb grupy

 

Zgłoszenia:

·         tel. 42 719 07 67

·         e-mail: poradniaglowno@gmail.com

·         w sekretariacie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Głownie,
ul. Kościuszki 10

 


REGIONALNY INTERWENCYJNY TELEFON ZAUFANIA

 DLA DZIECI, MŁODZIEŻY, RODZICÓW I NAUCZYCIELI

 

Telefon sfinansowany ze środków samorządu województwa łódzkiego

Codziennie, godz. 15.00 -18.00

Tel. 726 – 611 611

Pod tym numerem Telefonu Zaufania czekają psycholodzy,

psychoterapeuci, interwenci kryzysowi.

BEZPŁATNIE, CODZIENNIE!

(w godzinach 18.00 – 21.00 można pisać na Messengerze albo

Snapchacie na kanale pogadajmy tutaj)

 


W SYTUACJI KRYZYSU PSYCHICZNEGO ZADZWOŃ PO POMOC!

KAŻDY Z NAS JEST WAŻNY!

TELEFON ZAUFANIA DLA MŁODZIEZY I DZIECI

116 111

CENTRUM WSPARCIA DLA OSÓB DOROSŁYCH

800 70 22 22

DZIECIĘCY TELEFON ZAUFANIA RZECZNIKA PRAW DZIECKA

800 12 12 12

TELEFON WSPARCIA EMOCJONALNEGO DLA DOROSŁYCH

116 123

 

Pozostałe numery znajdą Państwo pod podanym linkiem:

https://www.nfz.gov.pl/gfx/nfz/userfiles/_public/dla_pacjenta/fop/telefony_wsparcia.pdf

 


pomocpng [612x886]ped2png [567x826]ped1png [568x833]

Punkt Informacyjno – Konsultacyjny Ds. Przeciwdziałania Przemocy i Dla Osób w Kryzysie w Strykowie

Pracownicy Punktu udzielają wsparcia z zakresu poradnictwa specjalistycznego, psychologicznego oraz prawnego dla:
-osób doświadczających przemocy,
-osób będących sprawcami przemocy,
-osób, które są świadkami przemocy,
-osób znajdujących się w sytuacjach kryzysowych w związku z problemami życiowymi.

Osoby zgłaszające się do Punktu mogą liczyć na całkowicie bezpłatną, fachową konsultację - poradnictwo, wsparcie w sytuacjach kryzysowych jakich doświadczają.

dyżury psychologa (Anna Rożniata tel. 501 351 965):
poniedziałek 08:00 – 12:00
wtorek 14:00 - 18:00
środa 08:00 - 12:00
czwartek 08:00 - 12:00
piątek 08:00 - 12:00

dyżury psychologa (Violetta Bielecka tel. 789 203 499):
poniedziałek 10:00 – 17:00
wtorek -
środa 11:00 - 18:00
czwartek 08:00 - 14:00
piątek -

dyżury radcy prawnego (Dagmara Bauer tel. 789 203 499):
poniedziałek 16:00 – 18:00
wtorek -
środa 16:00 - 18:00
czwartek -
piątek -


TERMINY WEBINARÓW – KAMPANIA „DOBRZE, ŻE JESTEŚ”

Od przyszłego tygodnia ruszają bezpłatne webinary dla rodziców i nauczycieli z zakresu profilaktyki depresji. Szczegóły pod podanym linkiem.

https://dobrzezejestes.org/terminy-webinariow-dla-rodzicow-i-nauczycieli/?fbclid=IwAR34uAICYTjKeV--XjJ-W-dnpmOWLAgG3p5B-e1KJLcQJoM0HjqhHsTUvUI


 

sercepng [267x189]

ROZMOWY Z DZIECKIEM O WOJNIE

Atak Rosji na Ukrainę zmienił cały świat. Dorosłym jest ciężko zrozumieć co tak naprawdę się dzieje, podejść do tej sytuacji spokojnie a co dopiero dzieciom. Jeśli będą Państwo potrzebowali inspiracji, jak prowadzić rozmowy z dziećmi na temat wojny, proszę zajrzeć pod podany link.

https://1000ijednamysl.blogspot.com/2022/02/jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-wojnie-w.html?m=1&fbclid=IwAR0UH217bpoy4QvBDD2gHkwDRk5msvrU9U7IwWqLEVNFp1T7z5DNERmJjso

wojnajpg [960x540]


Kampania “Dobrze, że jesteś” realizowana przez Fundację Dbam o Mój Zasięg we współpracy ze Stowarzyszeniem InGremio. Akcja skierowana jest  do uczniów klas IV-VII, młodzieży ze szkół średnich, ich rodziców i nauczycieli. Jej celem jest profilaktyka depresji oraz szeroko pojęta edukacja w zakresie radzenia sobie ze stresem i izolacją, spowodowana COVID-19. Jesteście ciekawi co dokładnie będziemy robić? Na tej stronie dowiecie się więcej o naszych działaniach, a już niebawem pojawią się nagrania z naszych webinariów. https://dobrzezejestes.org

 

ZdjęcieZdjęcie

ZdjęcieZdjęcie

ZdjęcieZdjęcie

Proszę kliknąć w zdjęcie, żeby powiększyć. 


Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Głownie Zaprasza

rodziców, dzieci i nauczycieli do udziału w Dniach Otwartych pt. „Słowa Mają Moc- dajemy dzieciom skrzydła”, podczas których będzie można skorzystać z pomocy psychologicznej, pedagogicznej oraz logopedycznej. W czasie pięciu dni (27.09.2021 r.- 01.10.2021 r.) zostaną zaprezentowane programy realizowane na terenie naszej Poradni, których celem jest pomoc w rozwiązywaniu problemów emocjonalnych i rozwojowych dzieci i młodzieży oraz wsparcie i wzmocnienie rodzin.

 Zgłoszenia na poniższe formy zajęć przyjmowane będą do 24 września br.

  • Tel. 42 719 07 67
  • E-mail: poradniagl@poczta.onet.pl
  • W sekretariacie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Głownie, 
    ul. Kościuszki 10

Szczegóły znajdą Państwo na stronie:  https://www.poradniapp-glowno.pl/

 


ROK SZKOLNY 2020/2021

 Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę działa od 1991 zajmuje się ochroną najmłodszych przed krzywdzeniem, zarówno psychicznym jak i fizycznym. Swoje działania podejmują na wielu płaszczyznach, m.in. wspierają rodziców, realizują badania, organizują szkolenia dla nauczycieli, dbają o bezpieczeństwo w sieci, organizują akcje, tworzą kampanie społeczne. Szczególnie na ten aspekt działalności fundacji chciałabym zwrócić Państwa uwagę. Z pewnością słyszeli Państwo o takich kampaniach jak : „ Chroń dziecko w sieci”, „Dobry Rodzic – Dobry Start”, „ Domowe Zasady Ekranowe” i wiele innych. Jeśli jednak nie znają Państwo tych kampanii, zachęcam do poświęcenia kilku minut i do zapoznania się z nimi. Oto link, pod którym można je obejrzeć.

https://fdds.pl/kategoria_oferty/kampanie-spoleczne/

Fundacja wraz z partnerami, Fundacją Orange oraz Facebook Polska startuje z najnowszą kampanią społeczną „ Zadbaj o dziecięcy mózg”, która porusza bardzo ważny problem jakim jest nadmierne korzystanie z telefonów przez dzieci jak i przez rodziców. Warto obejrzeć z całą rodziną!

https://www.youtube.com/watch?v=reBzTX6UO5E


Drodzy Uczniowie i Uczennice,

z pewnością większość z Was liczyła na powrót do szkolnej rzeczywistości. Niestety sytuacja pandemiczna nam wszystkim, zarówno Wam uczniom jak i nam nauczycielom, rzuca kłody pod nogi i jesteśmy zmuszeni do pracy w trybie zdalnym. Potraktujmy to jako nowe wyzwanie i doświadczenie, z którym po prostu musimy się zmierzyć. Pamiętajcie, że jest możliwość kontaktu z pedagogiem szkolnym bądź psychologiem poprzez dziennik elektroniczny oraz platformę Teams.

                                                   JESZCZE BĘDZIE PRZEPIEKNIE, JESZCZE BĘDZIE NORMALNIE!

                                                                       myslijpg [240x300]


19 listopada 2020

Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Przemocy wobec Dzieci

 

 „Dziecko zostało uznane za człowieka, za istotę, z którą trzeba się liczyć, której nie wolno wieść na smyczy, lecz należy kierować nią umiejętnie, z rozwagą, wysiłkiem umysłu, uczucia i woli.”

„ Nie mścij się na dziecku za swoje krzywdy, żebyś na starość nie jadł suchego chleba.”

Janusz Korczak

 1974149_535392476597817_5882513203669058552_o450x675jpg [400x600]                           10818427_535392353264496_417352348444867885_o450x675jpg [400x600]        

                              zlatradycjajpg [400x565]


                                                                                 puszkajpg [240x210]

 

Napoje energetyzujące tak zwane „energetyki” stały się już jakiś czas temu bardzo modne zarówno wśród dorosłych jak i młodzieży. Niestety nie tylko. Jak badania wskazują coraz częściej sięgają po nie dzieci poniżej 16. roku życia. Zachęcam Państwa do przeczytania artykułu na ten temat oraz do rozmowy z dziećmi na ten temat.

https://www.nishka.pl/dlaczego-dzieci-mlodziez-nie-powinny-pic-energetykow/


FONOHOLIZM – CHOROBA XXI WIEKU

Trudna nazwa! A fonoholizm to choroba uzależnienie od telefonu komórkowego. Badania donoszą, że 95%  dzieci używa telefonów komórkowych, z czego połowa aktywnie z nich korzysta kilkadziesiąt razy dziennie. Zjawisko notorycznego spoglądania w mini ekran obserwujemy niemal wszędzie i dookoła. Określenie –„ pokolenie pochylonych głów”  staje się niepodważalnym faktem.

Drogi Rodzicu, warto przeczytać!

https://www.uzaleznieniabehawioralne.pl/siecioholizm/moj-przyjaciel-telefon-fonoholizm-plaga-przeklenstwo-czy-znak-xxi-wieku/

https://www.uzaleznieniabehawioralne.pl/raporty-z-badan/fonoholizm-skala-zjawiska-wsrod-polskich-nastolatkow/

https://www.cefarm24.pl/czytelnia/zdrowie/jestem-kobieta/dzien-bez-telefonu-rady-na-fonoholizm

symptomyfonoholizmujpg [800x565]


UWAGA!

Rzecznik Praw Dziecka uruchomił CAŁODOBOWY DZIECIĘCY TELEFON ZAUFANIA 800 12 12 12 oraz dedykowany młodym ludziom bezpieczny CZAT INTERNETOWY prowadzony przez profesjonalnych psychologów na stronie:
https://brpd.gov.pl/sos-czat/

MOŻNA UZYSKAĆ NATYCHMIASTOWE WSPARCIE, PODZIELIĆ SIĘ PRZEŻYCIAMI I WSPÓLNIE Z OSOBĄ DOROSŁĄ (RODZICEM/OPIEKUNEM), ZASTANOWIĆ SIĘ NAD ROZWIĄZANIEM PROBLEMÓW.


 

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI)  2021 obchodzić będziemy 9 lutego. Celem tego dnia jest propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocja pozytywnego wykorzystywania internetu. 

Rodzicu! Nauczycielu!

9.02.2021 Polskie Centrum Programu „Safer Internet” zaprasza do udziału w bezpłatnej Konferencji Dzień Bezpiecznego Internetu 2021 o godzinie 17.00 na stronie www.dbi.pl, na kanale Youtube lub na profilu na Facebooku.

Program

  1. 1.      Agnieszka Stążka – Gawrysiak – Dzieci, rodzice i ekrany w czasie pandemii
  2. 2.      Dr Karol Jachymek – Ta dzisiejsza młodzież , czyli dlaczego warto rozmawiać o Discordzie i TikToku?
  3. 3.      Martyna Różycka – Samodzielnie, nie znaczy dobrowolnie – treści internetowe wytworzone przez młodzież
  4. 4.      Łukasz Wojtasik – Moc sojuszników przeciw homofonicznej przemocy rówieśniczej

11.02.2021 zapraszamy do udziału w bezpłatnej konferencji dla rodziców i nauczycieli na temat bezpieczeństwa w sieci.

Program:

13.40-15.30

  1. dr Karol Jachymek - O języku młodzieży, czyli Pixel w krainie DM-ów
  2. Anna Mierzyńska - Pogromcy fake’ów. Grywalizacja na wojnie z internetowym fałszem.
  3. Paweł Ngei - O co w ogóle chodzi w tym całym cyberbezpieczeństwie?

16.30-18.00

  • Prezentacja akcji społecznych Asów Internetu oraz Rady Rodziców Asów Internetu,
  • Jak o sieci gadać z dziećmi?

Rozmowa z mamą i blogerką Magdą Mikołajczyk (matkojedyna) oraz tatą i aktorem Rafałem Cieszyńskim.

Aby wziąć udział wystarczy kliknąć w link i się zarejestrować.

rejestracja -Konferencja Asów Internetu dla rodziców

W razie jakichkolwiek pytań prosimy o kontakt z p. Dominką Skolik lub p. Adrianą Pietrasik na platformie Teams bądź przez dziennik elektroniczny.

 


 dep_1png [400x273]

23 lutego OGÓLNOPOLSKI DZIEŃ WALKI Z DEPRESJĄ

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia, depresja jest czwartą najpoważniejszą chorobą na świecie i jedną z głównych przyczyn samobójstw.

Może zauważyłeś/-łaś zmiany w zachowaniu kogoś bliskiego? Coś Cię niepokoi? Nie wiesz jak rozmawiać z bliskimi i jak im pomóc? Pamiętaj, to nie wstyd prosić o pomoc dla siebie i bliskich.

Przydatne linki:

https://forumprzeciwdepresji.pl/nastoletnia-depresja/strefa-rodzica

https://twarzedepresji.pl/

https://forumprzeciwdepresji.pl/

https://stopdepresji.pl/

http://zobaczznikam.pl/

http://sposobynadepresje.pl/

wdepresjipng [400x236]


Szanowni Państwo,

polecam artykuły, do których linki przedstawiam poniżej. Poruszają problemy, pytania, wyzwania z którymi mogą się mierzyć rodzice nie tylko nastolatków.  

https://www.juniorowo.pl/dzieci-i-nastolatki-maja-problemy-o-ktorych-dorosli-nie-maja-pojecia-rozmowa-z-lucyna-kicinska-koordynatorka-programu-pomocy-telefonicznej-fundacji-dajemy-dzieciom-sile/

https://www.juniorowo.pl/cyfrowe-podworko-czyli-dlaczego-dzieci-potrzebuja-gier-komputerowych/

https://www.juniorowo.pl/wakacyjny-oboz-w-tym-roku-moze-byc-wazniejszy-niz-myslisz/


RODZICU, SPRÓBUJ ZROZUMIEĆ!

Czasami nie jest łatwo ale trzeba próbować. Dzieci tez mają swoje problemy, zmartwienia, mniejsze bądź większe. Popatrz na obrazki i znajdź różnicę.

apng [400x225]bpng [400x225]

 źródło: "Mamy nastolatków - Klub Rodziców i Nauczycieli Nastolatków"

 


INTERNET – POMOC, NARZĘDZIE CZY ZAGROŻENIE?

Wszechobecny Internet ogarnia zarówno nas, dorosłych jak i dzieci. Patrzymy z przerażeniem jak znikają w świecie gier, filmików. Jesteśmy zdania, że Internet to przede wszystkim zagrożenie. Myślę, że nie tylko. On uczy i  bawi. Jeśli tylko rozsądnie z niego będziemy korzystać to nie będzie tylko samym „złem”. A gdyby spróbować wejść w ten ich świat i dowiedzieć się co ich tak pochłania? Myślę, że warto spróbować.

170264412_748142705894507_4741020640251281722_npng [880x2000]170650875_748142762561168_7189759159273609537_npng [880x2000]

 


ROK SZKOLNY 2019/2020

DOKUMENTY DO POBRANIA

Cykle Przemocy w Rodzinie

Apel

Bezpieczeństwo online.

Chroń dziecko w sieci.

Pomyśl zanim kupisz.

Mama, tata, tablet.

Pomyśl zanim wrzucisz. Ochrona wizerunku dziecka.

DEKALOG RODZICA

 

  NIE SKRACAJ OKRESU DZIECIŃSTWA przez ograniczanie dziecku czasu na zabawę, spotkania z kolegami, odpoczynek. To sprzyja zdrowiu i uspokaja psychikę. Zajęcia dodatkowe planuj tak, by nie przeciążać ucznia nadmiarem obowiązków.

 

 

  DOSTRZEŻ I POCHWAL każdy oryginalny pomysł dziecka - to je zachęci do twórczej pracy. Krytykuj oszczędnie i zasłużenie. Unikaj porównywania do innych dzieci.

 

 

  STARAJ SIĘ JE UCZYĆ DOBRYCH, BEZKONFLIKTOWYCH RELACJI z rówieśnikami i osobami dorosłymi, pokazuj mu przykłady takich zachowań, tłumacz, dlaczego tak właśnie należy się zachować.

 

 

  OKAZUJ MU, ŻE Z OPTYMIZMEM PATRZYSZ NA JEGO PRZYSZŁOŚĆ, zapewnij, że zawsze może na ciebie liczyć. Będzie czuło twoje psychiczne wsparcie i chętniej usłucha ewentualnych rad.

 

 

  NIE NISZCZ INDYWIDUALNOŚCI SWOJEGO DZIECKA, musisz zrozumieć, że jest ono odrębnym człowiekiem. Nie obarczaj go swoimi niezrealizowanymi marzeniami. To tylko tobie się wydaje, że wiesz lepiej, czego pragnie twoje dziecko. Zamiast zniechęcać je do realizowania własnych pragnień i planów, doradzaj, jak je urzeczywistnić, i staraj się mu w tym pomóc.

 

 

  UCZ DZIECKO, ŻE NIE ZAWSZE MUSI BYĆ GÓRĄ w kontaktach z innymi ludźmi. Wytłumacz, że lepiej być skutecznym, niż mieć przewagę.

 

 

 NIE WYRĘCZAJ GO WE WSZYSTKIM. Musi doświadczyć na własnej skórze swoich wyborów i ich konsekwencji, nawet jeśli czasem są dla niego nieprzyjemne.

 

 ZNIECHĘCAJ DO ŚLEPEGO ULEGANIA MODZIE. Pokazuj, że prawdziwa atrakcyjność człowieka ma niewiele wspólnego z jego powierzchownością, a znacznie więcej ze sposobem bycia, kreatywnością, pogodą ducha, umiejętnością okazywania pozytywnych uczuć.

 

NIE GDERAJ. Jeśli będziesz zamęczać dziecko nieustannymi wymówkami, będzie udawać głuchego.

 

Pamiętaj, że CZAS POŚWIĘCONY DZIECKU oraz autentyczne zainteresowanie jego sprawami są o wiele cenniejsze od drogiej zabawki, ubrania czy najbardziej nawet atrakcyjnego prezentu !!!


PEDAGOG

- Jeśli istnieje taka potrzeba z Państwa strony, to zapraszamdo konsultacji za pomocą dziennika elektronicznego bądź mailowo na adres apietrasik2019@gmail.com

- Raz w tygodniu będę wysyłać Państwu i uczniom linki ciekawych artykułów, stron do wykorzystania w tym trudnym czasie

 

TEMAT NA TYDZIEŃ 25.03.2020 – 1.04.2020 STRES

DLA RODZICÓW – DO PRZECZYTANIA

https://zdrowie.wprost.pl/dziecko/rozwoj-dziecka/10215252/dzieci-tez-sie-stresuja-jak-mozna-im-pomoc.html

DLA UCZNIÓW

https://www.youtube.com/watch?v=7Tg81LhIFTU


 2 KWIETNIA

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Linki do materiałów znajdują się poniżej.

 

Strony internetowe:

https://www.polskananiebiesko.pl/

https://synapsis.org.pl/autyzm/czym-jest-autyzm/definicja-autyzmu/

https://synapsis.org.pl/autyzm/czym-jest-autyzm/objawy-autyzmu/

https://synapsis.org.pl/autyzm/czym-jest-autyzm/wystepowanie-autyzmu/

https://synapsis.org.pl/autyzm/informacje-praktyczne/

https://synapsis.org.pl/   

Filmiki:

https://www.youtube.com/watch?v=aPknwW8mPAM   

https://www.youtube.com/watch?v=vzr5VjpHHW4  

https://www.youtube.com/watch?v=RynrdZwYDso


6.04.2020

Internet, telewizja zasypuje nas, rodziców,  całym pakietem pomysłów  jak spędzić  kreatywnie czas z dzieckiem, gry, zabawy, ćwiczenia, jaki film edukacyjny obejrzeć , które muzeum bądź galerię zwiedzić wirtualnie i tak dalej… Ja nie chcę dodawać kolejnych propozycji, przynajmniej nie dziś. Pomyślałam raczej o temacie, z którym z pewnością mieliście Państwo , macie a może będziecie mieli w przyszłości styczność. Nie od dziś wiadomo, że dzieci, młodzież gra w gry czy w te na telefonie czy na komputerze.  Jedne darmowe drugie nie. Dlatego zachęcam Państwa do przeczytania artykułu pt.” Na co dzieci wydają pieniądze w grach – mikropłatności i co rodzice powinni o nich wiedzieć”.

https://www.juniorowo.pl/na-co-dzieci-wydaja-pieniadze-w-grach-mikroplatnosci-i-co-rodzice-powinni-o-nich-wiedziec/?fbclid=IwAR1AXEySN2mlZJs9f4DiRIomIDPVukg8QMIoV6C5Zdv9n4h8kK31PDsidIM 


 15.04 – 26.04

Do poczytania dla dużych i małych. POLECAM.

MOGĘ   CZY   MUSZĘ?

Przez wiele lat pewna poważna bizneswoman codziennie, punktualnie o dziesiątej rano odwiedzała matkę w domu opieki. Bardzo ją kochała i były sobie bliskie. Była jednak ogromnie zmęczona. Gdy ktoś proponował spotkanie o tej porze dnia, zawsze mówiła: „Nie, muszę iść na spotkanie z matką”. W końcu matka umarła. Niebawem ktoś zaproponował bizneswoman spotkanie o dziesiątej. Nagle dotarło do niej, że nie pójdzie już do matki w odwiedziny. W następnej chwili pomyślała: szkoda, że nie mogę złożyć mamie wizyty jeszcze choć raz. Od tamtej chwili zmieniła „muszę” na „mogę”.

                Ta opowieść uświadamia nam, że przyjemne rzeczy „możemy”. Mogę dziś pograć w golfa, mogę w tym tygodniu wziąć sobie kilka dni wolnego. A rzeczy przykre „musimy”. Na przykład, muszę wstać o siódmej do pracy albo muszę posprzątać w domu. Ponieważ percepcja wpływa na myślenie i działanie, spróbuj inaczej. Zamiast mówić „muszę pójść do pracy” pomyśl o ludziach bezrobotnych. A później z entuzjazmem powiedz: „mogę jutro pójść do pracy”. Jeśli ktoś proponuje ci wyjazd na ryby, a ty w niedzielę musisz iść na mecz dziecka, pomyśl, że jak dziecko dorośnie, nie będziesz mógł już chodzić na jego mecze. Wtedy łatwo ci będzie zmienić na „Mogę iść”.

 

                Zdumiewające, jak taka zmiana słów wpływa na postawę. W pewnym momencie okazuje się, że nie możesz się doczekać rzeczy, które wcześniej „musiałeś” robić. Z nowym nastawieniem zmieniają się także wyniki działania.

Pomyśl o tym i zmieniaj „muszę” na „mogę”.

 

żródło: Zig Ziglar „Uśmiechnij się. Inspiracja i otucha na życiowe wzloty i upadki” Oficyna Wydawnicza  LOGOS, Warszawa, 2010


Zacznij Rozdawać Ciepłe i Puchate

Autorem tego artykułu jest Konrad Dudek

Historia o ciepłym i puchatym
W pewnym miasteczku ludzie byli szczęśliwi i przyjaźnie nastawieni do siebie. Wszyscy dzielili się ciepłym i puchatym. Sąsiedzi żyli w zgodzie ze sobą, rodzice z dziećmi, nauczyciele z uczniami...

Pewnego razu do miasteczka dotarła zła wiedźma, która sprzedawała zimne i kolczate. Niestety nikt nie chciał go kupować. Zaczęła więc wmawiać ludziom, że jeśli nadal będą rozdawać ciepłe i puchate szybko je stracą. Ludzie jej uwierzyli i głęboko pochowali ciepłe i puchate. Za to zimne i kolczate szybko się rozprzestrzeniło na całe miasteczko.

Sąsiedzi przestali żyć ze sobą w zgodzie, rodzice z dziećmi, nauczyciele z uczniami również. Ludzie zamykali się w domach. Zapanowała złość i nienawiść.

Aż pewnego dnia do miasteczka przeprowadziła się pewna kobieta. Nie wiedziała o tym co wiedźma naopowiadała ludziom. Sama rozdawała wszędzie ciepłe i puchate. Ludzie zobaczyli, że wcale jej tego nie ubywa. Wkrótce inni też zaczęli wyciągać z ukrycia ciepłe i puchate aby dzielić się z innymi.

Mieszkańcy zrozumieli, że im bardziej dzielą się ciepłym i puchatym, tym więcej sami go mają. Wypędzili z miasteczka złą wiedźmę i znów zapanowała zgoda i szczęście..."  

 

Miłość, to jedyna wartość, która  się mnoży, jeżeli się ją dzieli

Prawdziwa Miłość nie wyczerpuje się nigdy

św. Augustyn


Oczywiście "ciepłe i puchate" z opowiadania to nic innego jak uśmiech, dobre słowa i gesty, przyjazne nastawienie. "Zimne i kolczate" to złość, nienawiść, zazdrość i wszelkie negatywne uczucia.

Im więcej dzielimy się ciepłym i puchatym tym więcej go mamy. Niestety podobnie jest z "zimnym i kolczatym". Dlatego tak ważne jest dawanie innym ciepłego i puchatego. To co rozdajemy zależy od nas. Musimy być jednak świadomi tego, że inni będą to przekazywać dalej.

Śniegowa kula emocji
Małe, niewinne złośliwości często zaczynają obrastać w kolejne. Zupełnie jak śniegowa kula. Taka kula złości w końcu staje się tak duża, że zmiata wszystko co napotka po drodze.

Niestety, gdy coś nam się nie udaje, mamy skłonność do odreagowywania na innych. Przenosimy na nich nasze napięcie, nerwy i zły nastrój a oni odreagowują na kolejnych osobach.

Coś Ci nie wyszło w pracy. Akurat nawinął się kolega, więc mu się oberwało. Za chwilę ze zdenerwowania miał spięcie z szefem, który teraz odgrywa się na wszystkich. Po pracy pole rażenia przenosi się na rodziny pracowników itd...

Negatywna spirala nakręca się, aż w końcu natrafi na osobę, która potrafi opanować emocje i zamiast zimnym i kolczatym odwzajemni się ciepłym i puchatym. Czasami jednak może być za późno. Ktoś zdenerwowany może przecież zrobić coś głupiego lub spowodować wypadek.

Otrzymujesz to co dajesz
Jak więc widać emocje jakie dajemy innym mają naprawdę duże znaczenie. Drobne ale miłe gesty potrafią niemal każdą osobę wprawić w dobry nastrój na cały dzień. Powiedz chociaż od czasu do czasu komplement żonie, dziewczynie, mężowi, dziecku, koleżance z pracy czy zmęczonej sprzedawczyni w sklepie. Pomyśl o drobnych prezencikach dla osób, które naprawdę cenisz.

Staraj się być zawsze osobą z ciepłym i puchatym. Rozdawaj ciepłe i puchate bez spodziewania się tego samego w zamian. Jeśli dobro nie przyjdzie do Ciebie od tej strony, w którą je posłałeś, z pewnością przyjdzie od innej. Otrzymujesz to co dajesz.

 


16.04.2020

przemoc w rodzinie [300x197]

 

Przemoc w rodzinie w czasie pandemii

Obecna sytuacja zarówno dla dorosłych jak i dzieci jest dużym wyzwaniem. Izolacja domowa, do której jesteśmy zmuszeni, obawa o  nasze zdrowie, życie naszych najbliższych mogą wywołać szereg negatywnych emocji. Nieporozumienia, kłótnie, które w normalnym codziennym życiu możemy rozwiązać spokojnie, czasami mogą przerodzić się w przemoc, zarówno fizyczną jak i psychiczną.

Różne organizacje pozarządowe alarmują, że w czasie pandemii zjawisko przemocy domowej rośnie bardzo szybko. Jeśli więc jesteś jej świadkiem lub też ofiarą, nie wahaj się i zgłoś przypadek na policję lub skorzystaj ze specjalnych telefonów zaufania.

Niebieska linia: 800120002

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę: 116111

Centrum Praw Kobiet: 600070717

Proszę również pamiętać, że w razie potrzeby mogą Państwo jak i uczniowie napisać do pedagoga szkolnego na adres mailowy apietrasik2019@gmail.com

lub do psychologa szkolnego monika.kowalska-wojtysiak@umed.lodz.pl

telefon [300x225]


30 kwietnia 

Światowy Dzień Sprzeciwu Wobec Bicia Dzieci

nie_bij.pdf

 


 5 MAJA

DZIEŃ WALKI Z DYSKRYMINACJĄ OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

 

Krótki poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych

  • Zanim pomożesz  - zapytaj
  • Pomyśl zanim coś powiesz
  • Reaguj uprzejmie wobec osób niepełnosprawnych
  • Ustępuj w kolejce
  • Nie decyduj za osoby niepełnosprawne co mogą a czego nie
  • Zwracaj się bezpośrednio do osoby niepełnosprawnej a nie jej towarzysza czy opiekuna
  • Nie parkuj na miejscach przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych

 

5 maja [250x353]

 


 31_majajpg [300x193]nie_spaljpg [300x185]

Światowy Dzień Bez Tytoniu 31 maja

 Światowy Dzień bez Tytoniu został ustanowiony przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) w 1988 roku.
W Polsce około 9 milionów osób pali papierosy. Każdego roku palenie tytoniu przyczynia się do śmierci około 6 milionów ludzi, z czego ponad 600 000 to niepalące osoby, które są ofiarami, tak zwanego biernego palenia.

Celem Światowego Dnia bez Tytoniu jest walka z epidemią palenia tytoniu oraz upowszechnianie wiedzy o chorobach związanych z paleniem papierosów. Jeden palacz na czterech skróci swoje życie o 20 lat i umrze przed 65 rokiem życia. Niestety, mimo wielu uświadamiających akcji, większość osób nie zwraca uwagi na własne zdrowie i nie próbuje walczyć z nałogiem. A skutki palenia są opłakane: tytoń powoduje nowotwory, choroby oczu, zębów, serca i innych wewnętrznych organów. Według szacunków, osoby palące są 20 razy bardziej zagrożone zachorowaniem na raka jamy ustnej, gardła, przełyku lub krtani niż osoby nie palące.

Warto obejrzeć:

https://www.youtube.com/watch?v=yUW5E4GYlvU

https://www.youtube.com/watch?v=-Nr88Lx3FeU


Zachęcam Państwa do zapoznania się z broszurami pt. „Dzieci w wirtualnej sieci” oraz „Nastolatki w wirtualnym tunelu” opracowanymi przez Fundację Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii w Poznaniu. Broszury zostały również przesłane do Państwa poprzez dziennik elektroniczny.