Tutaj powinien być opis

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU EDUKACJI EKOLOGICZNEJ ,, CZŁOWIEK I WODA- ODPOWIEDZIALNY ZWIĄZEK NA CAŁE ŻYCIE".

Projekt Edukacji Ekologicznej pt.

,, Człowiek i woda- odpowiedzialny związek na całe życie” realizowany

w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Niesułkowie

w ramach konkursu  WFOŚ i GW w Łodzi pn.

,,Edukacja Ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok szkolny 2020/2021”

 

* Obszar priorytetowy:

- zrównoważone korzystanie z zasobów naturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki ochrony wód i gospodarki wodnej.

 

                  Całkowity koszt zadania to 11 761 zł , w tym wkład własny  1987 zł.

              Projekt otrzymał zatem dotację z WFOŚiGW w Łodzi w wysokości 9 608,00 zł.

W roku szkolnym 2020/2021 w związku z realizacją projektu pt. "Człowiek i woda - odpowiedzialny związek na całe życie" oraz dzięki uzyskanemu dofinansowaniu z WFOŚiGW w Łodzi w wysokości 9608,00 zł `w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Niesułkowie zrealizowano wiele działań ekologicznych. Wśród nich były różnorodne konkursy ekologiczne:

  • Ø  Konkurs plastyczny „Woda i jej znaczenie w życiu człowieka” przeznaczony dla uczniów klas 0 - VIII (z podziałem na dwie grupy wiekowe) polegający na wykonaniu dowolną techniką pracy plastycznej związanej ze znaczeniem wody w życiu człowieka.
  • Ø  Konkurs literacki „Woda w literaturze i sztuce”  przeznaczony dla uczniów klas I - VIII            (z podziałem na dwie grupy wiekowe) polegający na napisaniu wiersza związanego z wodą (naturalne zasoby, znaczenie wody, piękno przyrody, krajobrazu).
  • Ø  Konkurs wokalny „Motyw wody w piosenkach” polegający na zaśpiewaniu wybranej piosenki posiadającej motyw związany z wodą.
  • Ø  Konkurs „Zasoby wodne i ochrona wód w gminie Stryków”  polegający na wykonaniu prezentacji lub plakatu dotyczących zasobów wodnych i ochrony wód w gminie Stryków. Przeznaczony dla uczniów kl. VII-VIII.
  • Ø  Konkurs fotograficzny "Piękno PKWŁ - zasoby wodne" dla uczestników wycieczki po PKWŁ (uczniowie kl. VI-VIII - 37 uczniów) polegający na wykonaniu albumu ze zdjęciami i opisami oglądanych podczas wycieczki miejsc.

 Podsumowania wyników konkursów dokonano w czerwcu 2021r. , wtedy też laureatom zostały przekazane dyplomy oraz nagrody. W ramach konkursów zakupiono nagrody takie jak: pendrive'y, myszki bezprzewodowe, sadzonki roślin, artykuły szkolne, wydawnictwa, a także kijki nordic walking.

Atrakcyjną formą poszerzania wiedzy na temat otaczającej uczniów przyrody, a w szczególności zasobów wodnych, ich ochrony oraz znaczenia wody w życiu człowieka były wycieczki oraz warsztaty ekologiczne. W ramach projektu odbyły się:

  • wycieczka "Drogą z Uniejowa do Jeziorska" - od naturalnych wód podziemnych przez sztuczne zbiorniki wodne. Wykorzystywanie wody w elektrowni wodnej, działania przeciwpowodziowe, oczyszczanie wody. W wycieczce wzięli udział uczniowie kl. IV-VI (35 uczniów).
  • wycieczka po Parku Krajobrazowym Wzniesień Łódzkich- szlakiem zasobów wodnych, podczas której uczniowie klas VI-VIII (37 uczniów) zwiedzili Las Łagiewnicki oraz rezerwat przyrody Struga Dobieszkowska. Wycieczka zrealizowana we współpracy z pracownikami PKWŁ.
  • wodne warsztaty terenowe - poznanie ekosystemów wodnych, obserwacja zwierząt i roślin, samodzielne badanie jakości wód powierzchniowych, wskazywanie ewentualnych źródeł zanieczyszczeń. Warsztaty zostały zrealizowane przy współpracy z ODE "Źródła" w Łodzi. Odbyły się one w Parku Zdrowie w Łodzi, wzięli w nich udział uczniowie kl. IV oraz kl. V, w sumie 20 uczniów.
  • warsztaty ekologiczne - "Niebieska planeta" - zrealizowane w formie on-line we współpracy z ODE Źródła  - poznanie / utrwalenie podstawowych pojęć związanych z wodą, proporcje wody pitnej i słonej, znaczenie wody dla organizmów żywych. W warsztatach wzięli uczniowie kl. V oraz kl. VII (w sumie 27 uczniów).
  • warsztaty ekologiczne "Daleko od wody" w ODE Źródła - poszukiwanie odpowiedzi na pytania: po co nam jest woda, ile wody zużywamy , skąd się bierze woda w kranie? W warsztatach wzięli udział uczniowie kl. I, II, III (w sumie 48 uczniów).

 Ponadto wśród uczniów kl. VII (18 uczniów) w ramach zajęć fizyki przeprowadzony został projekt badawczy "Woda - białe bogactwo".  Głównym jego celem było odpowiedzenie na pytania: "Jak dbać o czystość wody i jak ją oszczędzać?".

 W ramach projektu zakupiono również pomoce dydaktyczne, które ułatwiły realizację zajęć przyrodniczych, ekologicznych :

  • Obieg wody w przyrodzie-układanka magnetyczna - zilustrowanie właściwości wody na schemacie ze szczególnym zwróceniem uwagi na źródła zanieczyszczenia wód. Przygotowanie do  samodzielnego badania jakości wód powierzchniowych podczas warsztatów terenowych oraz do lekcji edukacji przyrodniczej w kl. II i III- ,, Krążenie wody w przyrodzie"
  • Filtrujemy wodę- mały zestaw - samodzielne wykonanie  badania jakości wód powierzchniowych podczas lekcji przyrody w kl. IV, edukacji przyrodniczej w kl. II-III,  zajęć koła przyrodniczego.
  • Wisła królową polskich rzek- zestaw edukacyjny - utrwalenie nazw dopływów rzeki Wisły oraz sztucznych zbiorników  znajdujących się w jej  okolicach, wskazanie źródła Wisły.
  • Mapa Polski- magnetyczna - utrwalenie nazw rzek i jezior oraz rozmieszczenia  w Polsce, znajomość głównych rzek i ich dopływów.
  • Warsztat filtrowania- zestaw kompletny - wykonywanie doświadczeń związanych z oczyszczaniem wody, poznawanie sposobów oczyszczania wody podczas lekcji geografii i chemii.
  • Warsztat filtrowania- uzupełniające wkłady - umożliwienie każdemu uczniowi wykonania doświadczenia  w zakresie sposobów oczyszczania wody.

 Podczas realizacji działań przydatne były również zakupione materiały papiernicze, biurowe:

  • papier ksero - przygotowanie kart pracy, pomocy dydaktycznych wykorzystywanych na lekcjach, wydruki ankiet oraz innych materiałów w projekcie badawczym,
  • kartony - wykonanie plakatów, materiały niezbędne do wykonania wystawy, wykonanie makiety w projekcie badawczym,
  • tonery do drukarek - drukowanie dyplomów za udział w konkursach, prezentacji stworzonych przez uczniów, kart pracy, pomocy dydaktycznych, ankiet,
  • papier ozdobny do dyplomów - drukowanie dyplomów w konkursach,
  • skoroszyty - oprawa prac uczniów.

 W związku z położeniem Szkoły Podstawowej w Niesułkowie na terenie PKWŁ staraliśmy się poprzez realizowanie różnorodnych działań ekologicznych podnosić świadomość potrzeby ochrony środowiska, w szczególności wody, zarówno uczniów, jak i społeczności lokalnej. Projekt "Człowiek i woda - odpowiedzialny związek na całe życie" zrealizowany został wśród 107 uczniów Szkoły Podstawowej w Niesułkowie. Jego głównym celem było uświadomienie znaczenia wody w życiu człowieka, potrzeby zrównoważonego korzystania z zasobów naturalnych oraz ochrony wód i gospodarki wodnej. W związku z tym w ramach projektu zostały zrealizowane również:

  • Lekcje przyrody dla klasy IV, geografii dla klasy V, VI:

            - Obieg wody w przyrodzie, właściwości wody.

            - Poznajemy sposoby oczyszczania wody.

  • Lekcje przyrody dla klasy IV, geografii dla klasy V, VI, VII, VIII:

            - Poznajemy wody powierzchniowe Polski. Wisła, jej dopływy oraz sztuczne zbiorniki

 wodne w Polsce.

  • Lekcje przyrody dla klasy IV, geografii dla klasy V, VI, VII, VIII; edukacji przyrodniczej dla klas II-III:

            - Odpowiedzialne korzystanie z zasobów wodnych w gospodarstwie domowym.

  • Lekcje chemii dla klas VII-VIII:

            - Filtrowanie wody - wykonywanie doświadczeń związanych z oczyszczaniem wody.

  • Lekcje edukacji przyrodniczej dla klas II-III:

                  - Oczyszczanie wody - eksperymentujemy z wodą.

  • Lekcje edukacji przyrodniczej dla klas II-III:

            - Krążenie wody w przyrodzie.

  • Zajęcia koła przyrodniczego:

           -  Eksperymentujemy z wodą - poznajemy jej właściwości i sposoby oczyszczania.

 Podczas realizacji powyższych zajęć wykorzystywane były zakupione w projekcie pomoce dydaktyczne. Uatrakcyjniły one proces zdobywania nowych wiadomości oraz utrwalania ich.

 Ponadto odbyły się również:

  • Obchody Dnia Ziemi - udział uczniów kl. VII w webinarium "Lekcje z klimatem", udział uczniów kl. I-III oraz kl.IV-VIII  w zajęciach o tematyce ekologicznej, przypomnienie najważniejszych informacji o ekologii, sposobach dbania o środowisko, segregacji odpadów oraz ich recyklingu, rozwiązywanie quizów ekologicznych, wykonywanie plakatów w związku z Dniem Ziemi,
  • Obchody Światowego Dnia Wody - prezentacja efektów projektu badawczego "Woda - białe bogactwo".

Realizacja projektu "Człowiek i woda - odpowiedzialny związek na całe życie" wpłynęła pozytywnie na stosunek uczniów do otaczającego ich środowiska, uświadomiła wartość jaką ma w życiu każdego człowieka woda, a co za tym idzie potrzebę oszczędzania wody oraz dbania o jej czystość. Uczniowie chętnie i aktywnie uczestniczyli w realizowanych działaniach, a ich przebieg relacjonowany był na stronie internetowej szkoły, dzięki czemu myśl przewodnia projektu dotarła do szerszej liczby odbiorców.

Wierzę, że zdobyta podczas realizacji projektu ,, Człowiek i woda- odpowiedzialny związek na całe życie”  wiedza i umiejętności  będą wykorzystywane przez uczniów ,, przez całe życie”, a zakupione z otrzymanej z WFOŚiGW dotacji  pomoce dydaktyczne posłużą do edukowania w tym zakresie następnych roczników uczniów szkoły Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Niesułkowie.

A więc cel główny: Wzrost poziomu wiedzy z zakresu ochrony środowiska i świadomości ekologicznej jak i wykształcenie postaw proekologicznych oraz indywidualnej odpowiedzialności za środowisko u uczniów  i innych osób biorących udział w realizacji zadania został osiągnięty.