Tutaj powinien być opis

XII ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA

„Kto tabliczkę mnożenia zna, ten sobie radę w życiu da!”. Tymi słowami rozpoczęliśmy obchody Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia. Każdego roku akcja ta odbywa się w pierwszy piątek października i ma na celu zachęcić do przypomnienia sobie tabliczki mnożenia w przyjemny i niecodzienny sposób.

Wielu ludzi bez wahania zalicza tabliczkę mnożenia do kanonu wiedzy szkolnej. Kto raz się jej nauczy, ten nie prędko ją zapomni. Jest to najczęściej ćwiczony i sprawdzany fragment matematyki. Pozostaje z nami najdłużej także dlatego, że jest nieustannie przywoływany i wykorzystywany choćby podczas codziennych zakupów.

W przygotowaniach do tego dnia włączyło się wielu uczniów. Uczniowie klasy III przygotowali piękną dekorację, która była zakodowana w specjalny sposób działaniami z tabliczki mnożenia. Tego dnia, uczniowie mieli również okazję zdać egzamin i zdobyć tytuł oraz odznakę Eksperta Tabliczki Mnożenia. Czuwał nad tym Patrol Tabliczki Mnożenia z klasy IV w myśl idei „młodsi sprawdzają, czy starsi tabliczkę mnożenia znają”.

Każda osoba, która zdobyła odznakę otrzymała również certyfikat potwierdzający zdany egzamin. Podczas spotkania uczniowie klas III-VIII mieli okazję wysłuchać prelekcji, prowadzonej przez uczniów klasy VIII: Franciszka Goncerza i Antoninę Męcinę, na temat historii tabliczki mnożenia, a także wiersza autorstwa Wandy Chotomskiej pt. „Uliczka Tabliczki Mnożenia”. Okazało się, że matematyka i poezja mają ze sobą wiele wspólnego, bo obie są wytworami wyobraźni, a przecież mogłoby się wydawać, że dziedziny te są na przeciwnych biegunach. Ponadto jednym z zadań uczniów było wymyślenie rymowanki, która ułatwia zapamiętanie trudniejszych przykładów.

Obecni na spotkaniu uczniowie mieli również okazję nauczyć się słynnego sposobu mnożenia na placach przez liczbę 9. Metodę prezentowała uczennica klasy VIII – Wiktoria Piekacz.

Dużym zaciekawieniem wśród uczniów cieszyła się prezentowana metoda japońska, która w szybki sposób pomaga policzyć wynik mnożenia liczb dwucyfrowych i większych. Nasi uczniowie również próbowali obliczyć tą metodą iloczyn dwóch liczb. Z sukcesem zadanie zakończyła nawet klasa III.

Finałem spotkania była „Bitwa na mnożenie” – konkurencja, w której uczniowie mierzyli swoją sprawność rachunkową w następujących kategoriach kl. III-IV, kl. V-VI oraz kl. VII-VIII.

Była to fascynująca i żywa lekcja matematyki!

Martyna Krystecka