INNOWACJA PEDAGOGICZNA
TEMAT: Z ekologią za pan brat
AUTOR: Edyta Leszczyńska
NAZWA PLACÓWKI: SP im. H.Sienkiewicza w Niesułkowie
TERMIN REALIZACJI: wrzesień 2021r. - kwiecień 2022r.
Mamy tylko jedną Ziemię,
a jej przyszłość zależy od każdego,
na pozór niewielkiego, ludzkiego działania,
zależy od każdego z nas.
Florian Plit
I. Wstęp
Jednym z najważniejszych problemów współczesnego świata jest wszechobecna degradacja środowiska przyrodniczego, która w dużej mierze spowodowana została nieodpowiednią działalnością człowieka. Szybki rozwój cywilizacyjny oraz związane z nim gwałtowne zmiany w środowisku naturalnym stały się poważnym zagrożeniem dla równowagi biologicznej. Dlatego tak ogromne znaczenie mają dzisiaj pojęcia takie jak: ekologia, ochrona środowiska. Bardzo istotną rolę w edukacji ekologicznej odgrywa Szkoła, która nie powinna pozostawać obojętna wobec problemów związanych z degradacją środowiska. Stąd też powstał pomysł opracowania innowacji pedagogicznej "Z ekologią za pan brat", która ma na celu poszerzenie wiadomości oraz zainteresowań z zakresu ekologii i ochrony środowiska oraz kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego wśród uczniów Szkoły Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Niesułkowie.
II. Opis realizacji innowacji:
Innowacja " Z ekologią za pan brat" została opracowana zgodnie z obowiązującą podstawą programową i obejmuje materiał o treściach związanych z przyrodą, ekologią, ochroną środowiska. Przeznaczona jest dla wszystkich uczniów Szkoły Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Niesułkowie. Została ona opracowana i będzie wdrażana przez nauczycielkę posiadającą kwalifikacje do nauczania przyrody, biologii, geografii, w roku szkolnym 2021/2022 przez okres od września do kwietnia. Metody i formy pracy będą dostosowane do wieku i możliwości dzieci. Innowacja realizowana będzie w formie zajęć przyrody (kl.IV), biologii, geografii (kl. V-VIII) dotyczących tematyki związanej z ochroną środowiska przyrodniczego, pozalekcyjnych zajęć przyrodniczych, zajęć terenowych, zajęć ekologicznych przeprowadzonych w klasach przy współpracy z uczniami kl. VIII (w związku z akcją "Sprzątanie Świata"), a także działań organizowanych na skalę ogólnoszkolną takich jak: spotkań z ciekawymi ludźmi (np. pracownicy PKWŁ, pszczelarz, leśnik), prelekcji o tematyce przyrodniczej, ekologicznej, konkursów, akcji i zbiórek o charakterze ekologicznym (Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi, zbiórka makulatury, zużytych baterii, plastikowych nakrętek). Na szczególną uwagę zasługuje tu zaangażowanie uczniów kl. VIII, którzy poprzez przeprowadzenie zajęć ekologicznych będą mieli okazję do przekazania swojej wiedzy oraz zaprezentowania swoich umiejętności młodszym kolegom. Doskonałą okazją do wykazania się wiedzą ekologiczną zdobywaną w trakcje edukacji oraz realizacji innowacji będzie udział w konkursie wiedzy ekologicznej dla kl. I-III i IV-VIII. Realizacja innowacji nie będzie wymagać dużych nakładów finansowych. Dofinansowania wymagać będzie jedynie zakup nagród dla zwycięzców konkursów (fotograficzny, plastyczny, wiedzy ekologicznej). Podsumowanie innowacji odbędzie się podczas szkolnych obchodów Dnia Ziemi.
III. Ogólne założenia innowacji:
Celem innowacji jest:
- kształtowanie właściwych postaw ekologicznych,
- poszerzenie wiadomości z zakresu przyrody, ekologii oraz ochrony środowiska,
- podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska,
Cele szczegółowe:
- W zakresie wiadomości i umiejętności:
- poszerzenie świadomości ekologicznej,
- dostrzeganie wpływu człowieka na środowisko
- dostrzeganie zmian w otaczającym środowisku
- rozwijanie umiejętności obserwowania środowiska oraz gromadzenia informacji o nim
- budzenie zainteresowań zjawiskami przyrodniczymi (dostrzeganie związków
przyczynowo-skutkowych)
- rozwijanie umiejętności dochodzenia do wiedzy drogą obserwacji, doświadczeń,
- wdrażanie do nabywania umiejętności planowania i przeprowadzania prostych
doświadczeń przyrodniczych
- wdrażanie do twórczego myślenia
- wykorzystanie naturalnej ciekawości świata dzieci dla rozwijania trwałych
zainteresowań przyrodniczych
- W zakresie postaw:
- wzbudzanie i kształtowanie pozytywnego stosunku emocjonalnego, postaw szacunku dla przyrody oraz zrozumienia założeń zrównoważonego rozwoju,
- wyrabianie umiejętności współdziałania w grupie
- rozwijanie odpowiedzialności za pracę własną i całej grupy
- rozwijanie postaw samodzielności i kreatywności
- podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego
- ciekawe i pożyteczne spędzanie wolnego czasu
Spodziewane efekty
- Dla szkoły:
- wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły
- uatrakcyjnienie zajęć,
- budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o twórczy rozwój swoich wychowanków
- podniesienie jakości pracy szkoły
- Dla uczniów:
- wzrost zainteresowania wiedzą przyrodniczą, ochroną środowiska
- zrozumienie potrzeby dbania o przyrodę i najbliższe środowisko
- wdrażanie działań ekologicznych w codzienne życie
- umiejętność zaplanowania oraz przeprowadzenia obserwacji i prostych
doświadczeń
- umiejętność współpracy w grupie
- rozwój twórczego myślenia i kreatywności
- satysfakcja z odniesionych sukcesów
- odpowiedzialność za pracę własną i grupy