INNOWACJA PEDAGOGICZNA
TEMAT: Umiem się uczyć.
AUTOR: Edyta Leszczyńska
NAZWA PLACÓWKI: SP im. H.Sienkiewicza w Niesułkowie
RODZAJ INNOWACJI: programowo - metodyczna
TERMIN REALIZACJI: od września 2020r. do maja 2023r.
I. Wstęp
Podstawą funkcjonowania uczniów w szkole jest uczenie się. Proces ten jest jedną z ośmiu kompetencji kluczowych, których kształtowanie jest niezmiernie ważne podczas realizacji podstawy programowej każdego przedmiotu. Z moich obserwacji, a także z rozmów z uczniami i rodzicami wynika, że dzieci nie potrafią się uczyć, mają trudności z przyswajaniem wiedzy. jej zapamiętywaniem, a następnie wykorzystaniem zdobytych informacji. Dzięki doskonaleniu zawodowemu oraz czytaniu literatury fachowej poszerzyłam swoją wiedzę na temat rozwijania zdolności umysłowych, metod i technik efektywnego uczenia się. Dlatego też chciałabym pogłębić wiedzę moich wychowanków na temat uczenia się oraz przyczynić się do zwiększenia sukcesu edukacyjnego uczniów.
II. Opis zasad innowacji
Innowacja "Uczę się uczyć" przeznaczona jest dla uczniów klasy IV-VI Szkoły Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Niesułkowie. Program innowacji jest wdrażany podczas godzin wychowawczych przez okres od września 2020 do maja roku szkolnego 2022/2023. Zajęcia odbywają się raz (w razie potrzeby dwa razy) w miesiącu. Metody i formy pracy są dostosowane do wieku i możliwości uczniów. Zajęcia w ramach innowacji pedagogicznej realizowane są m.in. z wykorzystaniem metod i technik pamięciowych, sposobów sporządzania notatek i map myśli, ćwiczeń ułatwiających koncentrację i relaksację. Zajęcia obejmują następującą tematykę:
- Czym jest uczenie się? Prawidłowości psychologiczne efektywnego uczenia się.
- Po co się uczymy? Czyli w jakim celu chodzimy do szkoły ?
- Jak planować i organizować czas na naukę w domu ?
- Nauka relaksacji w szkole i w domu. Radzenie sobie ze stresem.
- Jesteś wzrokowcem, słuchowcem czy kinestetykiem? Poznaj swój styl uczenia się.
- Jak radzić sobie z dystraktorami w uczeniu się?- zmień swój sposób myślenia na sprzyjający uczeniu się.
- Jak się uczyć? Efektywna nauka z wykorzystaniem mnemotechnik.
- Jak zwiększyć koncentrację uwagi? - ćwiczenia poprawiające umiejętność koncentrowania uwagi.
- Przygotowujemy mapę myśli.
III. Ogólne założenia programu
Celem innowacji jest:
- zapoznanie z technikami i metodami efektywnego uczenia się,
- rozwijanie zdolności umysłowych,
- uzyskiwanie zadowalających efektów własnej pracy
Cele szczegółowe:
-wdrażanie i umiejętność stosowania w praktyce poznanych technik i metod podczas przyswajania potrzebnej wiedzy w czasie lekcji, a także samodzielnej pracy uczącego się dziecka w domu,
-zapoznanie z różnymi stylami uczenia się (wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk) oraz przeprowadzenie diagnozy dotyczącej indywidualnych stylów uczenia się,
-określenie dominującej półkuli mózgowej (ćwiczenia integrujące półkule mózgowe),
-zapoznanie z zasadami higieny pracy umysłowej (odpowiednia ilość snu, zdrowe odżywianie się, właściwe rozplanowanie dnia, stworzenie odpowiednich warunków do pracy),
-doskonalenie umiejętności samodzielnego uczenia się w domu (racjonalne gospodarowanie czasu poświęconego na naukę, redukowanie zakłóceń, aktywne uczenie się –poprzez ruch i działanie, powtarzanie i recytowanie na głos ułatwiające zapamiętywanie danego materiału, wykorzystywanie fiszek, słuchanie właściwej muzyki w trakcie uczenia się),
-zdobycie umiejętności sporządzania notatek i map myśli,
-praca nad poprawą koncentracji (np. zabawy, gry edukacyjne, ćwiczenia językowe, ćwiczenia matematyczne),
-rozwijanie umiejętności relaksacji (np. wg E. Jacobsona, wizualizacje, afirmacje, ćwiczenia oddechowe, technika mandali, muzyka relaksacyjna).
Spodziewane efekty
- Dla szkoły:
- wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły
- uatrakcyjnienie zajęć,
- budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o rozwój swoich wychowanków
- podniesienie jakości pracy szkoły - Dla uczniów:
W wyniku działalności innowacyjnej uczniowie będą potrafili zastosować poznane metody i techniki pamięciowe, które pozwolą im na łatwiejsze przyswojenie, trwałe zapamiętanie i wykorzystywanie zdobytej wiedzy. Uczniowie będą potrafili samodzielnie uczyć się w domu, zwiększą tempo czytania, zdobędą umiejętność sporządzania notatek i map myśli, a także umiejętność koncentracji i relaksacji, będą potrafili zorganizować własną pracę. Ponadto poprzez uczestnictwo w zajęciach rozwiną swoją kreatywność, twórcze myślenie, zyskają satysfakcję z odnoszonych sukcesów.