
NARODOWY DZIEŃ PAMIĘCI ,,ŻOŁNIERZY WYKLĘTYCH"
3 marca uczniowie kl. V i VI uczestniczyli w lekcji historii poprowadzonej przez ich koleżankę Julkę Dąbrowską wspieraną przez p. A. Lipińską. Lekcja była formą upamiętnienia ,,Żołnierzy Wyklętych”, czyli tych którzy w latach 1944- 1963 tworząc Polskie Podziemie Niepodległościowe i Antykomunistyczne i walcząc o wolną i suwerenną Polskę poświęcili zdrowie i życie. Lekcja miała tytuł ,,Żołnierze Wyklęci - Niezłomni, Nieugięci”, składała się z dwóch części i trwała 90 minut. Najpierw uczniowie poznali okoliczności ustanowienia w kalendarzu tradycji narodowych tego stosunkowo młodego święta, później dowiedzieli się, co oznacza termin ,,Żołnierze Wyklęci”. Następnie podzieleni w grupy, w oparciu o Rotę przysięgi Armii Krajowej, ustalili, jakie wartości były ważne dla Wyklętych. Na podstawie wspólnych wniosków sformułowali dewizę każdego Żołnierza Wyklętego zawierającą się w słowach BÓG, HONOR, OJCZYZNA. W pierwszej części lekcji uczniowie musieli też samodzielnie wydedukować, dlaczego Żołnierzy Wyklętych nazywa się Wilkami. W dotarciu do sedna problemu pomógł im wiersz Z. Herberta ,,Wilki”.
Druga część lekcji poświęcona była wybranym postaciom, które swoim poświęceniem i wiernością wobec wspomnianej dewizy stały się dla młodego pokolenia bohaterami, a właściwie bohaterkami, bowiem w tej części Julka zaprezentowała kolegom kilka Dziewczyn Wyklętych. Wśród nich była Inka, Lala, Perełka, Sarenka i Jaga- wszystkie młode i bardzo odważne. W toku lekcji Julka wykorzystała przygotowaną prezentację multimedialną, a także zadania, które przygotowała dla kolegów. Uczniowie musieli m.in. uważnie wysłuchać piosenki o Ince i odgadnąć kilka szczegółów z jej życia oraz rozwiązać krzyżówkę podsumowującą temat lekcji.
Historia Żołnierzy Wyklętych przykuła uwagę nawet tych, których trudno zainteresować przeszłością. O dziwo! W 27 osobowym składzie, w jednej sali lekcyjnej, uczniowie nie wymagali dyscyplinowania i motywowania do pracy. Chętnie wykonywali zadania w grupach, dopytywali , a gdy na tablicy pojawiały się slajdy z wizerunkami Dziewczyn Wyklętych, o których Julka opowiadała różne ciekawostki ,uważnie słuchali. Z determinacją walczyli też o piątki, rozwiązując krzyżówkę. Zarówno prowadzący lekcję jak i jej uczestnicy mieli wrażenie, że 90 minut trwało zbyt krótko, by poznać i zrozumieć tragedię WYKLĘTYCH.
Autor: A. Lipińska